KALENDARIUM WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI
.
1 czerwca 1886
Wolsztyn ma pierwszą linię kolejową do Zbąszynia liczącą 22,7 km
1895
Wybudowano wolsztyński dworzec i zaplecze techniczne. Przy torach do Leszna powstała nastawnia dysponująca WL, a przy torze do Zbąszynia nastawnia WL1
1 października 1895
Otwarto linię kolejową na odcinku z Wolsztyna do Błotnicy: 20,0 km, oraz z Leszna do Włoszakowic: 17,8km. Oba odcinki połączono linią z Błotnicy do Włoszakowic 1 października 1896 zapewniając tym samym bezpośredni przejazd z Wolsztyna do Leszna. 
1 kwietnia 1905
Otwarto linię kolejową na odcinku z  Wolsztyna do Sulechowa:  22,0km
1 października 1905
Otwarto linię kolejową na odcinku z Wolsztyna do Grodziska Wlkp. 28,9 km. Do Poznania pociągi dojeżdżały przez Opalenicę. Budowę linii kolejowej z Grodziska do Poznania (44,5km) ukończono 1 października 1909.
1 października 1906
Otwarto linię kolejową na odcinku z Wolsztyna  przez Kolsko do Konotopu, 16,2km
1907
Powstaje parowozownia. Wybudowano czterostanowiskową halę postojową, kanał oczystkowy, zasieki węglowe i wieżę wodną.
1908
Ukończono budowę linii kolejowej z Konotopu do Nowej Soli.
1909
Powiększono halę parowozowni o cztery dłuższe kanały naprawcze.
3 listopada 1913
Otwarto linię kolejową na odcinku Kolsko - Lipinka Gołgowska - Wschowa: 18:8km 
1915
Otwarto linię kolejową na odcinku Konotop - Sulechów
1918
Odzyskanie Niepodległości. Niemcy opuszczają Wolsztyn i zabierają ze sobą archiwum parowozowni. 
1 września 1939
Wybucha II Wojna Światowa. Aby zatrzymać niemiecki pociągi Polacy zerwali most na rzece Dojca oraz umyłkowo ceglany most nad liniami do Leszna i Nowej Soli. Zburzeniu miał ulec most w Adamowie. Spalono budynek dworca kolejowego. 
1940
Powstały warsztaty ślusarskie. Ze zniszczonej przez Niemców parowozowni w Zbąszyniu przywieziono agregat prądotwórczy oraz dźwigi z napędem elektrycznym. Zbudowano zapadnię hydrauliczną. Zwiększono liczbę parowozów do ok. 30 sztuk z serii: TKi3, Pd5, Tp4, Od2. 
styczeń 1945
Do Wolsztyna wkroczyła Armia Czerwona. Uciekający Niemcy zabrali z parowozowni wszystkie parowozy oraz zdemontowali silniki od obrabiarek i obrotnicy. Zabrali też całą dokumentację. Maszynista Józef Kostecki sprowadził do Wolsztyna porzucony przez Niemców w Nowejwsi Mochach uszkodzony parowóz Pd5. 
2 lutego 1945
Naczelnikiem parowozowni został Jan Siwek
1 czerwca 1945 
Naczelnikiem parowozowni zostaje Franciszek Bartkowiak, który pełnił tę funkcję do 31 października 1964 roku
1951
Wybudowano noclegownię
25 stycznia 1961
Oddano do użytku nowy dworzec kolejowy
1 listopada 1964 
Naczelnikiem parowozowni został Florian Prałat, który pełnił tę funkcję do 18 października 1976 
1 listopada 1976 
Naczelnikiem parowozowni został Bolesław Urban, który pełnił tę funkcję do września 1980 roku
1976
Parowozownia została miano Parowozowni I klasy. W Wolsztynie pojawiają się pierwsze parowozy Ol49, które zastępują w ruchu osobowym starsze Ok1. 
1 listopada 1980 
Naczelnikiem parowozowni zostaje Witold Wojtkowiak
1982
Parowozownia przechodzi pod zarząd lokomotywowni Leszno i traci swą samodzielność
1988
Na pewien czas w Wolsztynie pojawia się lokomotywa spalinowa ST43-273, która prowadziła pociąg towarowy Poznań - Wolsztyn
20 marca 1989
Na stanie Wolsztyńskiej Parowozowni pojawia się Ok1-359
1990
Dyrekcja Zachodniej DOKP w Poznaniu znianiła nazwę z Lokomotywowni I klasy na Parowozownię Wolsztyn
1992
Do Wolsztyna dotarła pierwsza w Polsce prywatna Lubuska Kolej Regionalna LKR
1994
Z powodu bankructwa LKR zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich na liniach do Nowej Soli i Sulechowa
6 czerwca 1995
Po odbudowie w ZNTK Piła do Wolsztyna trafia Pm36-2
16 września 2000
Z inwentarza skreślono 6 parowozów: Ol49-81, TKt48-148, Ty43-123, Ty2-406, Ty51-223 oraz Ty42-148.
7 lipca 2002
Pierwszy próbny obrót parowozu Pm36-2 na poszerzonej obrotnicy (20,5 m)
2003
Spółka PKP Cargo S.A. przejęła parowozownię
25 października 2006
Podczas targów Tour Salon nastąpiło uroczyste wręczenie Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej w Warszawie na Najlepszy Produkt Turystyczny w roku 2006 dla Wolsztyńskiej Parowozowni.
2007
Parowozownia obchodzi jubileuszowy setny rok istnienia
14 marca 2007 
Odbyło się spotkanie założycielskie Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni
14 kwietnia 2007
Po podróży statkiem morskim, a następnie już po torach, dotarł do Wolsztyna angielski parowóz 5521. 
28 kwietnia 2007
Punkt kulminacyjny obchodów 100-lecia Parowozowni - Parada Parowozów z parowozami  Ok1-359, Ok22-31, Tr5-65, Pm36-2, Pt47-112, Ol49-7, Ol49-23, Ol49-111, gościnnie z Chabówki (Ty2-953, Tr12-25, OKz32-2), Wrocławia (TKt48-18),  oraz z zagranicy z: Anglii (5521),  Węgier (MAV 109.109),  Czech  (475.111 i 423.0145) i Niemiec (18 201).
12 grudnia 2008
Koniec planowej trakcji parowej na linii do Leszna. Ostatnią planową parę pociągów z parowozem na linii do Leszna prowadziła Pt47-112.
(79322 / 79327 Wolsztyn 5:56 - Leszno 7:10 / 15:43 - Wolsztyn 16:44)
4 czerwca 2009
Ostatni parowóz, jaki został poddany naprawie okresowej w zamkniętych już warsztatach w Gnieźnie, Ol49-7, dotarł do Wolsztyna o godzinie 18:17. Parowóz przyprowadzili maszyniści Andrzej Pańczak i Ireneusz Tomiak. 
14 marzec 2011
W związku z remontem linii 357 na odcinku Stęszew - Luboń parowóz wraca na linię Zbąszynek - Wolsztyn - Leszno.
31 marzec 2011
Naczelnik Parowozowni Witold Wojtkowiak odchodzi na emeryturę. 
1 kwiecień 2011
Mariusz Kokornaczyk zostaje Naczelnikiem Parowozowni.
3.07. - 11.12. 2011
W kierunku Poznania nie jeżdżą żadne pociągi z Wolsztyna. Remont linii 357 na odcinku Grodzisk - Stęszew. Wprowadzono komunikację zastępczą.
9 grudnia 2011
Ostatni planowy pociąg z Leszna z parowozem Ol49-59 prowadzili Stanisław Szczeciński i Andrzej Pańczak. Leszno 15:45 - Wolsztyn 16:50.
8 grudnia 2012
Ostatni raz w weekend parowóz Ol49-69 prowadzi pociąg planowy na trasie Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn 77325/77324  Wolsztyn 5:26 - Poznań 7:13  / 9:15 - Wolsztyn 11:07 oraz 77331/77330  Wolsztyn 13:00 - Poznań 14:54/17:20 - Wolsztyn 19:06. Niestety od 9.12.20112 zaczyna obowiązywać nowy rozkład jazdy, zgodnie z którym parowozy jeżdżą tylko pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
12 grudnia 2013
Ostatni dzień z parowozem na linii do Poznania. Jednak już w czwartek, a nie piątek jak wynikało by z rozkładu jazdy. Z powodu uszkodzenia osi parowóz musiano odstawić już w czwartek, a w piątek do Poznania pojechała lokomotywa spalinowa. Ostatni pociąg z Poznania z parowozem Ol49-59 prowadzili Ireneusz Tomiak i Andrzej Macur.
77325/77324  Wolsztyn 5:40 - Poznań 7:33  / 9:06 - Wolsztyn 10:55 oraz 77331/77330  Wolsztyn 13:32 - Poznań 15:30/17:38 - Wolsztyn 19:26 (opóźniony). 
15 grudnia 2013
Niedziela. Nowy rozkład jazdy. Parowozy nie jeżdżą już do Poznania, lecz ponownie do Leszna. W ruchu planowym była Ol49-69, która prowadziła dwie pary pociągów 77420/77451 Wolsztyn 6:07 - Leszno 7:26 / 9:46 - Wolsztyn 10:59 oraz Wolsztyn 13:16 - Leszno 14:36 / 16:42  - Wolsztyn 17:55. W nowym rozkładzie założono prędkość pociągów prowadzonych przez parowóz na 50km/h. 
31 marca 2014
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wstrzymuje ruch parowozów. O godzinie13:16 odjechał ostatni planowy pociąg do Leszna. Pociąg prowadzili maszyniści Ireneusz Tomiak i Stanisław Szczeciński.
29 czerwca 2016
W środę 29 czerwca Prezes Zarządu PKP CARGO Maciej Libiszewski oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, Wicemarszałek Wojciech Jankowiak, Starosta Wolsztyński Janusz Frąckowiak oraz Burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis podpisali umowę o utworzeniu instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn.

Opracował Wojtek Lis

.
www.parowozy.com.pl