Linie kolejowe
W Wolsztynie krzyżuje się pięć linii kolejowych. Są to następujące linie:
do Zbąszynia, 328 
Otwarta 1 czerwca 1886 roku linia liczy 22,7 kilometra. Niestety zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy na lini tej nie jeżdżą obecnie żadne pociągi prowadzone przez parowozy. Czasami jeżdżą tą linią pociagi specjalne. Jako ciekawe miejsce do zrobienia zdjęć polecamy wiadukt przy stadionie. Wyjeżdżając z parowozowni należy kierować się w stronę dworca, a następnie w lewo przez przejazd kolejowy. Następnie jedziemy prosto mijając po lewej stronie hotel Kaukaska. Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Dalej znów prosto, aż dojedziemy do wiaduktu. Widać stąd stację kolejową, przejazd kolejowy a nawet parowozownie. W pobliżu znajduje się mały hotel sportowy oraz Skansen Budownictwa Zachodniej Wielkopolski. To miejsce warto zobaczyć! Polecam! Ciekawym miejscem jest także mała wieś Tuchorza leżąca około 10 kilometrów od Wolsztyna w kierunku Powodowa. W Powodowie przed sklepem spożywczym skręcemy w prawo i jedziemy cały czas prosto, aż trafimy do Tuchorzy. Dworzec znajduje się po naszej prawej strony. Oto nagranie Pm36-2 na stacji w Tuchorzy.
.
do Leszna, 328
Linia otwarta 01.10.1895, najpierw na odcinku z Wolsztyna do Błotnicy: 20,0 km. Aby dojechać do Leszna pociągiem potrzebujemy na to około jednej godziny. Jeszcze w Wolsztynie za fabryką mebli wzdłuż lini do Leszna biegną tory do Nowej Soli. W Adamowie linie te krzyżują się z linią  323 do Poznania. Zaraz za mostem linia do Nowej Soli odbija w prawo. Jeżeli macie samochód proponuję pojechać do Wroniaw i Nowej Wsi. Wroniawy to mała wieś około 8 kilometrów od Wolsztyna. Z parowozownią w Wolsztynie kierujemy się w stronę fabryki mebli. Po drodze przejeżdżamy przez Widzim. Uwaga! Często można natknąć się tu na kontrolę redarową. Przez Stary Widzim przechodzi linia kolejowa 348 do Nowej Soli. My jedziemy dalej do Wroniaw. Tu za kościołem skręcamy w lewo i jedziemy prosto, aż dojedziemy do torów kolejowych. To jedno z możliwych miejsc, gdzie można wykonać ciekawe zdjęcie. Widać stąd prosty odcinek i w oddali małe zabudowania stacyjne, do których możemy dojechać drogą wzdłuż torów.  Z Wroniaw udajemy się na stację Nowawieś Mochy. Natępne ciekawe miejsca na tej lini to Błotnica z kolejową wieżą ciśnień oraz Włoszakowice, gdzie mieszkał Karol Kurpiński. 
.
TKt48 z pociągiem specjalnym. Powrót do Wolsztyna
Nowawieś Mochy

Nowy Solec
MIEJSCE NA FOTO KLIKNIJ
Adamowo
 
.
do Grodziska Wielkopolskiego i dalej do Poznania 332
Linia otwarta 01.10.1905, najpierw na odcinku z Wolsztyna do Grodziska Wlkp: 28,9 km. Poznań - Grodzisk 01.10.1909, 44,5km. Jest to najdłuższa linia wychodząca z Wolsztyna. Każdego dnia kursują tu pociągi osobowe do Poznania. Linia ta biegnie za fabryką mebli i krzyżuje się z liniami do Leszna i Nowej Soli. Ciekawe zdjęcia można zrobić już na obrzeżach Wolsztyna na tle semaforów wjazdowych lub na polach za fabryką mebli. Na poniższych zdjęciach widać parowóz Ol49 na moście w Adamowie. W dole biegną linie do Leszna i Nowej Soli. Do tego miejsca można dojść pieszo wzdłuż torów lub dojechać samochodem. Wyjeżdżając z parowozowni jedziemy w kierunku Widzimia (fabryka mebli). Przed samym Widzimiem skręcamy w lewo do Adamowa
Most kolejowy w Adamowie OL49 w Adamowie
Pierwsza stacja za Wolsztynem to Tłoki. Jadąc drogą E32 w kierunku Poznania około 6 kilometrów od Wolsztyna leży mała miejscowość Rostarzewo. Wjeżdżając do Rostarzewa skręcamy w lewo w kierunku wsi Głodno. Około 500 metrów dalej biegnie linia kolejowa. Dobre miejsce. Widać stąd wieżę kościoła, a wzdłuż lini kolejowej stoją stare maszty telegraficzne. Natomiast aby dojechać do stacji kolejowej musimy wrócic na główna drogę Wolsztyn - Poznań, która omija dwoma pasami stary ratusz, gdzie dziś można kupić różne starocie. Skręcamy tam w lewo i jedziemy do stacji. Następne 6 kilometrów dalej znajduje się miasteczko Rakoniewice. Jadąc od strony Wolsztyna tuż przed miejscowością  linia kolejowa przebiega po naszej lewej stronie. Za Rostarzewem, a przed Rakoniewicami tory  "giną" w lesie. Od strony Rakoniewic, przed składem starych części samochodowych można zjechać do lasu i wejść na mały mostek nad torami (Uwaga "Tirówki!"). Kawałek dalej już za lasem linia skręca w lewo do Rakoniewic. Zakręt, semafor, stare maszty telegraficzne i parowóz w tle komponują się wspaniale. Jak będziecie mieć trochę szczęścia zobaczycie na polu chłopa z końmi i pługiem. Stary dworzec w Rakoniewicach warto zobaczyć! Jadąc dalej skręcamy w lewo przed budynkiem poczty. W Rakoniewicach znajduje się także w starym kościele ewangelickim muzeum pożarnictwa. Proponujemy tam zajrzeć! Linia kolejowa 332 wiedzie dalej przez Grodzisk, Stęszew do Poznania. Do Grodziska mamy około 22 a do Stęszewa 45 kilometry. Dworzec w Stęszewie i starą wieżę wodną po prawej stronie od trasy do Poznania widać z samochodu. Za stacją po prawej stronie znajduje się też jezioro. Warto zrobić tam zdjęcia pociągu jadącego w południe z Wolsztyna do Poznania.
.
do Nowej Soli, 348
Linia otwarta 01.10.1906, najpierw na odcinku Wolsztyn - Kolsko - Konotop, długość 16,2km. Planowy ruch towarowy został zamknięty na tej linii 29. czerwca 2001 roku. Ostatni planowy pociąg towarowy prowadził parowóz Ty45-359. Jednak po ponad rocznej przerwie wznowiono ruch na tej linii w dniu 12 listopada 2002 roku, który był prowadzony z parowozem do lutego 2004 roku. Następnie ruch przejęły lokomotywy spalinowe, a w chwili obecnej na linii tej można spotkać tylko pociągi specjalne.
 
Ostatni kurs towarowy do Konotopu 29.06.2001
Ty45-379 w Konotopie  29.06.2001

Ty3-2 z poc. spec. w Kębłowie 11.10.2002

Ty3-2 z poc. spec. w Konotopie 11.10.2002
Bardzo ciekawym obiektem jest dworzec kolejowy w Konotopie z wieżą wodną. Jadąc do Konotpou warto zrobić zdjęcie w Kolsku na moście. Konotop leży około 30 kilometrów od Wolsztyna. Z parowozowni w Wolsztynie kierujemy się w lewo w stronę dworca, a nstępnie jedziemy w kierunku na Nową Sól. Dworzec w Konotopie widać po naszej prawej stronie.
.
do Sulechowa, 332
Linia otwarta 01.04.1905, długość 22,0km. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy 10. czerwca 2001 roku zawieszono na tej linii ruch towarowy na odcinku do Kargowej. Pociągi towarowe jeżdżą  teraz tylko do Powodowa (zakład  produkujący bloki betonowe), natomiast  pociągi osobowe nie jeżdżą tą trasą już od ponad 10 lat. Sporadycznie można tu zobaczyć pociąg specjalny.Powodowo, dokąd jeżdżą pociągi towarowe z beczkami cementu, leży około 5 km od Wolsztyna. Jest to pierwsza miejscowość na trasie Wolsztyn - Zielona Góra. Zakład produkujący bloki betonowe znajduje się po prawej stronie od szosy i widać go dobrze jadąc samochodem. Aby dojechać do starego dworca musimy skręcić w prawo na pierwszym skrzyżowaniu w Powodowie przed sklepem i barem. Przed skrzyżowaniem mijamy po lewej stronie szkołę rolinczą. Następna wieś za Powodowem to Żodyń, skąd linia kolejowa do Kopanicy biegnie wzdłuż drogi do Zielonej Góry. Z drugiej strony Kopaniacy znajduje się stary most na rzece, która w latach 1918-1939 była rzeką graniczą miedzy Polską a Niemcami. Ostatni dom po prawej stronie w Kopanicy to dawny budynek polskiego urzędu celnego. Z Wolsztyna do Kargowej jest około 18 kilometrów. Przed stacją benzynową w Kargowej skręcamy w lewo. Dworzec znajduje się po prawej stronie.
.
Wojtek Lis