Parowóz Ol 49
FILMY Z Ol49
INNE ZDJĘCIA Ol49
.
Jest to polski parowóz skonstruowany w 1949 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Był produkowany do roku 1954, a łączna liczba  wyprodukowanych maszyn to 115 sztuk. Jest to obecnie najliczniejsza seria i najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni do prowadzenia pociągów osobowych. Bywało jednak i tak, że oelka, bo tak nazywa się potocznie ten parowóz, prowadziła pociągi towarowe i wykonywała manewry na stacji. Obecnie na inwentarzu znajduje się aż 8 maszyn tego typu. Są to Ol49-7, 23, 59, 60, 69, 81 85 oraz Ol49-111. Parowozów tych było jednak w Wolsztynie znacznie więcej. Oto wykaz oelek, które stacjonowały w Wolsztynie. Warto wspomnieć, iż znajdujący się na stanie w Wolsztynie parowóz Ol49-69 to w rzeczywistości lokomotywa Ol49-99. "Zamiany" parowozów dokonano w 2001 roku podczas naprawy głównej Ol49-69 w Gnieźnie. Zobacz zdjęcie prawdziwej Ol49-69 wykonane 8. sierpnia 2002 roku w Gnieźnie.
zainstaluj Plug-In

W 1999 roku w Wolsztynie gościła oelka z Chabówki Ol49-100, która brała udział w majowej paradzie parowozów. Od 30. kwietnia  2000 do 1. stycznia 2001 stacjonowała w Wolsztynie też Ol49-111 z Jaworzyny Śląskiej, która od 16. listopada 2001 roku ponownie zawitała do Wolsztyna. Obecnie parowóz ten znajduje się w Lesznie, gdzie miał przejść naprawę główną. Niestety jest to jednak mało prawdopodobne, że parowóz ten zostanie jeszcze naprawiony. W Lesznie na naprawę oczekuje również Ol49-23. Dalsze losy tego parowozu nie są jednak znane.

30 czerwca 2001 trafiła do Wolsztyna oleka 60, natomiast 24 lipca 2001 roku Ol49-85. Obie pochodzą ze skansenu w Choszcznie. Niestety są one niesprawne technicznie i nie będą jeździć.

Oto dane odnośnie terminów rewizji:

PRZEGLĄDY
-
ODGŁOSY PAROWOZÓW
RealAudio 118kBRealAudio 181kBRealAudio 127kB
 
Seria i numer parowozu
Numer fabryczny
Producent
Rok produkcji
1
Ol49-7
2609
Chrzanów
1951
2
Ol49-23
2625
Chrzanów
1952
3
Ol49-59
3170
Chrzanów
1953
4
Ol49-60
3171
Chrzanów
1953
5
Ol49-69
3180
Chrzanów
1953
6
Ol49-81
3192
Chrzanów
1953
7
Ol49-85
3183
Chrzanów
1954
8
Ol49-111
4073
Chrzanów
1954
-
Dane techniczne
Rysunek techniczny 62kB JPG
Rysunek techniczny 41kB WMF
Układ osi
1-3-1 / 1C1
Ilość osi wiązanych
3
Ilość osi toczonych przednich
1
Ilość osi toczonych tylnych
1
Nacisk osi w stanie roboczym 
17,15 t
Długość parowozu z tendrem
20675 mm
Waga parowozu próżnego
75,1t
Masa w stanie roboczym
83,25t
Masa w stanie próżnym z tendrem
125,4t
Moc
949 kW
Siła pociągowa
9600kG
Prędkość maksymalna
100 km/h
Średnica kół napędnych
1750mm
Średnica kół tocznych przednich
850mm
Średnica kół tocznych tylnych
850mm
Odstęp między osiami skrajnymi
10250mm
Ciśnienie w kotle
1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu
3,7m2
Długość ruszta
2420mm
Szerokość ruszta
1582mm
Długość paleniska
2420mm
Szerokość paleniska
1532mm
Wysokość paleniska
1565,4mm
Powierzchnia paleniska
16,7 m2
Płomieniówki
102 
Średnica wewnętrzna
46mm
Średnica zewnętrzna
51mm
Długość między ścianami sitowymi
4815mm
Powierzchnia ogrzewalna 
70,9m2
Płomienice
 38
Średnica wewnętrzna
125mm
Średnica zewnętrzna
133mm
Długość między ścianami sitowymi
4815mm
Powierzchnia ogrzewalna
71,8m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
159,4m2
Średnica cylindra
500mm
Skok tłoka
630mm

 
Tender
25D49
Ilość osi
4
Odstęp między osiami skrajnymi
4850mm
Średnica kół
1000mm
Zapas wody
25,0m3
Zapas węgla
12,0t
Masa w stanie służbowym 
62,0t
| Ok22 | Ok1 | Pm36 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 |
Copyright (c) by Wojtek Lis