PODSUMOWANIE ROKU 2009 W WOLSZTYŃSKIEJ PAROWOZOWNI

 
Za nami kolejny rok, 102 rok istnienia Wolsztyńskiej Parowozowni.  Z ważną rewizją kotła w szopie znajdują się zaledwie cztery parowozy Ol49-7, Ol49-59, Pt47-65 oraz po przedłużeniu terminu rewizji Tr5-65. Rok który jeszcze na początku wydawał się, iż przyniesie same dobre nowiny i wydarzenia, zaraz po paradzie parowozów przyniósł niestety te złe wieści. Do tych pozytywnych zaliczyć należy pojawienie się na szlaku wagonów (Bh i Bhp) pomalowanych na kolor zielonooliwkowy oraz decyzję Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego o dofinansowaniu całorocznego kursowania parowozów, czyli o zlikwidowaniu wakacyjnej przerwy. W latach ubiegłych owa przerwa wakacyjna burzyła wśród zawiedzonych turystów wizerunek "jedynej czynnej parowozowni" - mogli oni podziwiać tylko wygaszone parowozy. Fakt, iż parowozy jeździły tego lata i mogły być podziwiane przez turystów "pod parą" każdego dnia sprawił, iż w okresie wakacyjnym, zwłaszcza w weekendy, w parowozowni pojawiały się tłumy przyglądające się obrządzaniu parowozu na kanale oczystkowym, czy  podziwiające wyjazd z planowym pociągiem. Niestety końcówka roku i próby radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego o przekazaniu trzymilionowej dotacji z departamentu transportu na turystykę, czytaj o zlikwidowaniu regularnych połączeń z parowozem na trasie Wolsztyn-Poznań-Wolsztyn, poruszyły wszystkich Miłośników Parowozów. Dopiero po interwencji rzeszy Miłośników Parowozów na stronie internetowej Radia Merkury uspokoiło nas zapewnienie Wicemarszałka Województwa o pozostawieniu parowozów w rozkładzie jazdy 2009/2010. 
Spoglądając jednak na dzień powszedni wolsztyńskiej szopy nie pozostaje nieuzasadnione pytanie: "jak długo jeszcze podziwiać będziemy parowozy w ruchu planowym"? 
Wydarzenia ostatnich miesięcy kazały nam jednak zadać sobie takie oto pytanie. Cóż takiego się wydarzyło? 30 czerwca w ramach planu restrukturyzacji spółki PKP Cargo i wypłatami odpraw pieniężnych z parowozowni odeszło z pracy 5 pracowników  z warsztatu napraw parowozów oraz z warsztatu napraw urządzeń technicznych! Odchodzą ludzie, którzy znają tajniki pracy parowozów. Niestety w parowozowni nie pojawiają się nowi, młodzi pracownicy, mogący przejąć te umiejętności i nadal dbać o parowozy w przyszłości. 

Kolejna decyzja, która z perspektywy czasu wydaje się przynosić więcej szkód niż pożytku to zamknięcie warsztatów w Gnieźnie i przeniesienie napraw rewizyjnych parowozów do Leszna. Przypomnę ostatnim parowozem, który został poddany rewizji w Gnieźnie była Ol49-7, która wróciła do Wolsztyna 4 czerwca 2009 roku. W Lesznie przebywają obecnie trzy wolsztyńskie parowozy oczekujące naprawy: Ol49-111, Ol49-69 (w rzeczywistości jest to Ol49-99) oraz Pm36-2. Trafić tam mają także z Gniezna "prawdziwa" Ol49-69 (wrak), Ty3-2 i Ol49-23. Niestety choćby już po lekturze artykułu z Gazety Wyborczej z 29 lipca 2009 roku pt. "Piękna Helena wróci na tory jesienią" można mieć mieszane odczucia co do przyszłości napraw rewizyjnych wolsztyńskich parowozów. To wcale nie chochlik drukarski - w tytule nie sprecyzowano, której jesieni ujrzymy Piękną Helenę na szlaku. Autor z pewnością miał tu na myśli jesień tego roku, roku 2009. Niestety, mamy już zimę, a Heleny jak nie było na szlaku, tak i nadal nie ma. Bądźmy jednak dobrej myśli, ... za rok kolejna jesień! 
 

A jaki był rok 2009 dla strony www.parowozy.com.pl ?

Liczba odwiedzających stronę wyniosła w tym roku 319666. Także liczba aktualizacji pobiła tę z roku poprzedniego osiągając poziom 457 (2008 - 453, 2007 - 438). Liczba osób otrzymujących wiadomości pocztą elektroniczną wzrosła do 859 (815 - 2008, 741 - 2007), a w wersji niemieckojęzycznej do 527 (2008 - 489, 2007 - 461). Na stronie pojawiło się 1019 nowych zdjęć obrazujących dzień powszedni wolsztyńskiej szopy. 

Dziękuję wszystkim czytelnikom, Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.

Wojtek Lis


 
. STYCZEŃ
4 stycznia w Wolsztynie została przeprowadzona inscenizacji walk powstańczych z 1919 roku, w której brała udział Tr5-65. Zobacz film.

Ruszyła oficjalna strona internetowa Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni - www.tpwp.pl

9 stycznia Na antenie Radia Merkury Stanisław Taciak kierownik Oddziału Transportu Kolejowego w Departamencie Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu poinformował, iż parowozy będą prowadzić planowe pociągi na trasie Wolsztyn - Poznań przez cały rok, czyli także w lipcu i sierpniu, na kiedy to planowano wakacyjną przerwę. 

. LUTY
17 lutego o godzinie 23:10 na antenie TVP1 "Zapomniane Powstanie 1918" - sceny do tego filmu kręcono m.in. w Parowozowni Wolsztyn. 

24 lutego Staraniem Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni www.tpwp.pl na linię Wolsztyn - Poznań wróciły oliwkowe wagony typu 120A (seria Bh). Wagony dojechały do Wolsztyna o godzinie 17:46 z pociągiem 77330 prowadzonym przez parowóz Ol49-59. 

Solaris Bus & Coach S.A. w swym magazynie dla klientów pisze o Wolsztyńskiej Parowozowni. ZOBACZ

. MARZEC
Od 1 marca obowiązuje nowy rozkład jazdy parowozów. 

Wydawnictwo Carta Blanca wydało książkę "Polska Najpiękniejsze Zabytki". W książce znajdziemy także opis i zdjęcia parowozowni w Wolsztynie! 

31 marca za zasieki węglowe wstawiono nieczynny parowóz Ty43-123. Zewnętrzną renowację (odmalowanie) parowozu przeprowadziła Fundacja Era Parowozów.

. KWIECIEŃ
18 kwietnia pod parą są dwa parowozy: Na trasie do Poznania, pociągi planowe obsługuje Ol49-69: Wolsztyn 5:05 - Poznań 7:01 / 8:25 - Wolsztyn 10:17 oraz  Wolsztyn 13:31 - Poznań 15:23 / 17:12 - Wolsztyn 19:08 oraz Ol49-59 z pociągiem spejalnym na trasie Wolsztyn (6.20) - Zbąszynek (8.00) - Gorzów Wlkp. (10.15) - Świątki - Gorzów Wlkp. - Zbąszynek (19.00) - Wolsztyn (20.00). 

30 kwietnia wróciła z Gniezna do Wolsztyna Pt47-65. Na drzwiach dymnicy Pt47-65 pojawiło się nowe logo jej właściciela. Wynik sondy internautów był jednogłośny - logo zamalowano.

. MAJ
2 maja 2008 - Wielkie Święto! Parada Parowozów z udziałem  maszyn z Wolsztyna Pt47-65, Ol49-59, Ol49-69, Tr5-65, Ok1-359, Ok22-31, Chabówki Ty2-953, Ol12-7, TKt48-191, Wrocławia TKt48-18 oraz z Węgier MAV 220.194, Czech 423 041 i Słowacj 486.007.

26 maja 1 Program Polskiego Radia nadał audycję na żywo z Wolsztyńskiej Parowozowni.

26 maja o godzinie 10:17 Ol49-59 przyjechała do Wolsztyna ze składem oliwkowych piętrusów.

. CZERWIEC
2 czerwca w miejscowości Powodowo (5km od Wolsztyna) wycięto kilkanaście metrów szyn oraz zaasfaltowano przejazd kolejowy na nieczynnej linii kolejowej Wolsztyn - Sulechów. Całego przedsięwzięcia miała dokonać jedna ze spółek kolejowych, a nie jak mylnie sądzono pracownicy Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad remontujący drogę krajową 32 w Powodowie. Przejęciem tej linii w granicach Powiatu Wolsztyńskiego, na potrzeby uruchomienia pociągów retro, zainteresowana jest Gmina Siedlec. Bez wiedzy o zajściu w Powodowie 1 czerwca kiedy likwidowano przejazd Rada Gminy Siedlec przyjęła pierwszą uchwałę zmierzająca do przejęcia owej linii kolejowej.

4 czerwca ostatni parowóz, jaki został poddany naprawie okresowej w zamykanych warsztatach w Gnieźnie, Ol49-7, dotarł do Wolsztyna o godzinie 18:17. Parowóz przyprowadzili maszyniści Andrzej Pańczak i Ireneusz Tomiak. Po obrządzeniu na kanale oczystkowym parowóz wygaszono. 

9 czerwca Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało dziś na nieczynnej stacji w Kębłowie na linii Wolsztyn -  Nowa Sól konferencję pt. "Kolej muzealna Wolsztyn - Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse". Po pierwszej części spotkania, w której przedstawiono prezentacje na temat historii linii kolejowej Wolsztyn -  Nowa Sól, planów odnośnie jej wykorzystania oraz po przedstawieniu przykładów sprawnie działających kolei turystycznych na Zachodzie Europy przystąpiono do dyskusji z przedstawicielami samorządowców zainteresowanych przejęciem w/w linii. więcej

W ramach planu restrukturyzacji spółki PKP Cargo i wypłatami odpraw pieniężnych z parowozowni Wolsztyn z dnie 30 czerwca odeszło z pracy 5 pracowników  z warsztatu napraw parowozów oraz z warsztatu napraw urządzeń technicznych! Obsada drużyn parowozowych pozostała bez zmian!

. LIPIEC.
W środę 29 lipca 2009 Mistrz Zespołu Napraw Parowozów Wolsztyńskiej Parowozowni, T a d e u s z  R u t k o w  s k i, pożegnał się z najbliższymi współpracownikami, przechodząc na rentę. Za długoletnią pracę w Parowozowni Tadeuszowi Rutkowskiemu podziękował Naczelnik Parowozowni Witold Wojtkowiak, a do życzeń dołączyli się Wiesław Jokiel i Józef Dzioch.
. SIERPIEŃ
31 sierpnia W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego odbyło się kolejne spotkanie zespołu programowego ds. Turystyki Kolejowej w Wielkopolsce. 

5 sierpnia Pt47-65 obchodziła swój jubileusz 60-lecia służby na PKP. 

. WRZESIEŃ
5 września w Chabówce Parowozjada. Wolsztyńska drużyna w składzie Czesław Janus i Kazimierz Kościański na parowozie Pt47-65 wygrała w Chabówce zawody maszynistów. Każda z drużyn miała do pokonania trzy zadania: Przewiezienie na czas ustawionej na wiązarze puszki piwa, precyzja dojazdu oraz uchwycenie w czasie jazdy parowozu szklanki wody ustawionej na drewnianym podeście i przewiezienie jej na drugi podest nie rozlewając wody.

26 września Po prawie pięciu latach przerwy na linii Wolsztyn - Poznań jechał dziś parowóz pospieszny Pt47-65 z parą pociągów 77333/77332 Wolsztyn 13:31 - Poznań 15:23 / 17:12 - Wolsztyn 19:08. Parowóz prowadzili Stanisław Szczeciński i Marek Rybarczyk. Od 6 grudnia 2004, kiedy to dokonano prób obciążeniowych na moście koło Lubonia parowozy Pt47-65 i Pt47-112 ze względu na zbyt duży nacisk na jeden metr bieżący toru nie mogły jeździć do stolicy Wielkopolski. Po wymianie mostu na nowy "petucha" znów może prowadzić pociągi do Poznania.

. PAŹDZIERNIK
10 października wyjątkowo parowóz towarowy Tr5-65 (rok produkcji 1921) prowadził planowe pociągi osobowe na trasie do i z Poznania. Mimo iż jego maksymalna prędkość wynosi tylko 70km/h pokonał on 81-kilometrową trasę Wolsztyn - Poznań z zaledwie 12 minutowym opóźnieniem.

21 października o godzinie 4:45 do Poznania wyjechała Tr5-65 ze składem 4 wagonów retro. Parowóz i dwa wagony stały do 24 października na terenie Targów Poznańskich podczas imprezy TOUR SALON 2009. 

30 października Dziś mija termin rewizji wewnętrznej Ok22-31. Niestety, mimo przedłużnego przed paradą terminu rewizji do 30 października 2009 roku, ostatni raz parowóz ten zaprezentował się w pełnej okazałości, pod parą, 2 maja 2009 roku podczas Parady Parowozów. 

. LISTOPAD
19 listopada obsługę ruchu planowego przejęła dziś Pt47-65. Wracąjc z Poznania do Wolsztyna z pociągiem 77324 Pt47-65 przyjechała z zielonymi wagonami piętrowymi!

27 listopada Radni Sejmiku Województwa Wielkopolskiego na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w jednym z projektów budżetu chcieli wstrzymać regularne połączenia parowozów na trasie Wolsztyn - Poznań w nowym rozkładzie jazdy 2009/2010 i zastąpić je wyłącznie kursami turystycznymi. Miłośnicy Parowozów skutecznie zaprotestowali przeciw takim planom na stronie internetowej Radia Merkury.

30 listopada - Regularne parowozowe połączenia między Poznaniem a Wolsztynem pozostaną w przyszłorocznym rozkładzie jazdy. Poinformował o tym Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapewniając, że pieniądze na to nie zostaną przesunięte do działu turystyki. 

. GRUDZIEŃ
W piątek 4 grudnia 2009 roku z kolegami z pracy pożegnał się odchodzący na emeryturę Piotr Kamiński.

5 grudnia Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało dziś pociąg specjalny "Pożegnanie Tr5-65".

www.parowozy.com.pl