Niestety rok 2013 nie zapisał
się na kartach historii wolsztyńskiej szopy, tak jak życzylibyśmy sobie
tego witając go dwanaście miesięcy temu. Mamy zaledwie dwa parowozy i to
jednej serii z ważną rewizją kotła. Ol49-59 i Ol49-69 sprawiły, iż na linii
do Poznania nie mogliśmy podziwiać innych maszyn niż tylko te dwie oeleki.
Ważne jednak, że parowozy jeżdżą. Co prawda tylko od poniedziałku do piątku
i nie cieszą swym urokiem turystów, którzy przyjeżdżają do Wolsztyna, do
Wielkopolski w dni wolne od pracy, w weekendy. Szkoda. 25 lutego na stacji
w Wolsztynie płoną dwa wagony osobowe z ogrzewaniem parowym. Najprawdopodobniej
ogień podłożyli śpiący tam bezdomni. Na szczęście udaje się pozyskać inne
wagony, tak iż po jednodniowej przerwie 27 lutego parowóz wraca na
szlak. Tego samego dnia PKP Cargo informuje: "20 parowozów na XX jubileuszową
Paradę Parowozów. (...) W paradzie weźmie udział rekordowa liczba parowozów,
będzie ich przynajmniej 20, a uświetni ją m.in. Oceana, czyli wykonawczyni
hymnu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 "Endless Summer". W Wolsztynie
pojawią się parowozy z Niemiec, Austrii, Czech, Węgier i Słowacji, a także
oczywiście z Polski". Koniec cytatu. Nie zjawiła się w Wolsztynie Oceana
- co można przeboleć, ani nie zobaczyliśmy 20 parowozów. Szkoda, bo na
"występ" lokomotywy z Austrii liczyli chyba wszyscy Miłośnicy Parowozów.
W paradzie zaprezentowały się następujące maszyny z Wolsztyna Ol49-59 i
Ol49-69, z Chabówki Ty42-107, TKt48-191, TKh49-1, Ol12-7, z Jaworzyny TKt48-18
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa, TKh 05353 DB Schenker Rail Polska, z Niemiec
01 509, 18 201, 35 1019-5 Cottbus i 52 8177 Berlin, z Czech 464.008 oraz
ze Słowacji 498.104. Smutny bilans dla naszej szopy, miejscowi kontra goście
2:12.
Kolejne dwanaście miesięcy,
tym razem roku 2013 nie wystarczyło, aby doprowadzić do finału sprawę
zawiązania spółki. Sprawny nabrały swoistego przyspieszenia w czwartym
kwartale roku, niestety z początkiem grudnia utknęły na dobre. Spółki nie
ma. Jaka będzie wobec tego odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Wielkopolskiego, który warunkował utrzymanie ruchu planowego z parowozami
podpisaniem umowy spółki?
Rok 2013 okazał się pierwszym
rokiem, w którym do Wolsztyna nie wrócił żaden parowóz po naprawie okresowej.
Tak jak zaczęliśmy ten rok z najmniejszym ilostanem czynnych parowozów,
tak go kończymy, a data powrotu do Wolsztyna parowozu Pt47-65, który od
22 sierpnia 2012 roku przebywa w Chabowce jest nam Miłośnikom Parowozów
nie znana. Czy zobaczymy petuchę podczas przyszłorocznej parady?
Przy okazji, tak na marginesie
nasuwa mi się pytanie: Do PKP Cargo należą: Parowozownia Wolsztyn, ponoć
jedyna w Europie obsługująca ruch planowy z wykorzystaniem parowozów oraz
Skansen Parowozów w Chabówce. Jak to jednak jest możliwe, iż pod zarządem
jednej firmy, w Wolsztynie, gdzie parowozy jeżdżą w planie i dostają na
to dotację z Urzędu Marszałkowskiego mamy dwa sprawne parowozy, a w Skansenie
w Chabówce z okazjonalnym ruchem turystycznym cztery? Brawo dla Chabówki!
A jednak można! Jednak dlaczego nie jest to możliwe w Wielkopolsce???
W roku 2013 parowozy opuściły
linię poznańską, a od nowego rozkładu jazdy zawitały ponownie na linii
do Leszna i to siedem dni w tygodniu, co bez wątpienia można zapisać po
stronie plusów. Ważnym wydarzeniem było przyznanie 18 października podczas
Międzynarodowych Targów Turystycznych TourSalon Certyfikatu Polskiej Organizacji
Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny dla "Turystyki Kolejowej
TurKol.pl".
A jaki był rok 2013 dla strony
www.parowozy.com.pl ?
Też słaby. Nie udało się
powtórzyć rekordowej liczby odsłon z roku 2012, kiedy to w parowozowni
pojawiły się trzy kamery, a na stronę zajrzało 382.534 internautów. W roku
2013 liczba ta wyniosła 367.826. Liczba aktualizacji wyniosła 414 (2012
- 430, 2011 -445 2010 - 447, 2009 - 457, 2008 - 453, 2007 - 438).
Niestety awarii uległy oba "powiadamiacze email". Liczę jednak, iż uda
się je ponownie uruchomić. Na stronie pojawiło się 259 nowych zdjęć oraz
kilkanaście nagrań filmowych obrazujących dzień powszedni wolsztyńskiej
szopy.
Dziękuję wszystkim czytelnikom,
Miłośnikom Parowozów, za tak duże zainteresowanie parowozami i zapraszam
ponownie na www.parowozy.com.pl oraz oczywiście do Wolsztyńskiej Parowozowni.
Wojtek Lis