|
|
1 czerwca 1886
|
Wolsztyn ma pierwszą linię
kolejową do Zbąszynia liczącą 22,7 km |
1895
|
Wybudowano wolsztyński dworzec
i zaplecze techniczne. Przy torach do Leszna powstała nastawnia dysponująca
WL, a przy torze do Zbąszynia nastawnia WL1 |
1 października 1895
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku z Wolsztyna do Błotnicy: 20,0 km, oraz z Leszna do Włoszakowic:
17,8km. Oba odcinki połączono linią z Błotnicy do Włoszakowic 1 października
1896 zapewniając tym samym bezpośredni przejazd z Wolsztyna do Leszna. |
1 kwietnia 1905
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku z Wolsztyna do Sulechowa: 22,0km |
1 października 1905
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku z Wolsztyna do Grodziska Wlkp. 28,9 km. Do Poznania pociągi dojeżdżały
przez Opalenicę. Budowę linii kolejowej z Grodziska do Poznania (44,5km)
ukończono 1 października 1909. |
1 października 1906
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku z Wolsztyna przez Kolsko do Konotopu, 16,2km |
1907
|
Powstaje parowozownia. Wybudowano
czterostanowiskową halę postojową, kanał oczystkowy, zasieki węglowe i
wieżę wodną. |
1908
|
Ukończono budowę linii kolejowej
z Konotopu do Nowej Soli. |
1909
|
Powiększono halę
parowozowni o cztery dłuższe kanały naprawcze. |
3 listopada 1913
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku Kolsko - Lipinka Gołgowska - Wschowa: 18:8km |
1915
|
Otwarto linię kolejową na
odcinku Konotop - Sulechów |
1918
|
Odzyskanie Niepodległości.
Niemcy opuszczają Wolsztyn i zabierają ze sobą archiwum parowozowni. |
1 września 1939
|
Wybucha II Wojna Światowa.
Aby zatrzymać niemiecki pociągi Polacy zerwali most na rzece Dojca oraz
umyłkowo ceglany most nad liniami do Leszna i Nowej Soli. Zburzeniu miał
ulec most w Adamowie. Spalono budynek dworca kolejowego. |
1940
|
Powstały warsztaty ślusarskie.
Ze zniszczonej przez Niemców parowozowni w Zbąszyniu przywieziono agregat
prądotwórczy oraz dźwigi z napędem elektrycznym. Zbudowano zapadnię hydrauliczną.
Zwiększono liczbę parowozów do ok. 30 sztuk z serii: TKi3, Pd5, Tp4, Od2. |
styczeń 1945
|
Do Wolsztyna wkroczyła Armia
Czerwona. Uciekający Niemcy zabrali z parowozowni wszystkie parowozy oraz
zdemontowali silniki od obrabiarek i obrotnicy. Zabrali też całą dokumentację.
Maszynista Józef Kostecki sprowadził do Wolsztyna porzucony przez Niemców
w Nowejwsi Mochach uszkodzony parowóz Pd5. |
2 lutego 1945
|
Naczelnikiem parowozowni
został Jan Siwek |
1 czerwca 1945
|
Naczelnikiem parowozowni
zostaje Franciszek Bartkowiak, który pełnił tę funkcję do 31 października
1964 roku |
1951
|
Wybudowano noclegownię |
25 stycznia 1961
|
Oddano do użytku nowy dworzec
kolejowy |
1 listopada 1964
|
Naczelnikiem parowozowni
został Florian Prałat, który pełnił tę funkcję do 18 października 1976 |
1 listopada 1976
|
Naczelnikiem parowozowni
został Bolesław Urban, który pełnił tę funkcję do września 1980 roku |
1976
|
Parowozownia została miano
Parowozowni I klasy. W Wolsztynie pojawiają się pierwsze parowozy Ol49,
które zastępują w ruchu osobowym starsze Ok1. |
1 listopada 1980
|
Naczelnikiem parowozowni
zostaje Witold Wojtkowiak |
1982
|
Parowozownia przechodzi
pod zarząd lokomotywowni Leszno i traci swą samodzielność |
1988
|
Na pewien czas w Wolsztynie
pojawia się lokomotywa spalinowa ST43-273, która prowadziła pociąg towarowy
Poznań - Wolsztyn |
20 marca 1989
|
Na stanie Wolsztyńskiej
Parowozowni pojawia się Ok1-359 |
1990
|
Dyrekcja Zachodniej DOKP
w Poznaniu znianiła nazwę z Lokomotywowni I klasy na Parowozownię Wolsztyn |
1992
|
Do Wolsztyna dotarła pierwsza
w Polsce prywatna Lubuska Kolej Regionalna LKR |
1994
|
Z powodu bankructwa LKR
zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich na liniach do Nowej Soli i
Sulechowa |
6 czerwca 1995
|
Po odbudowie w ZNTK Piła
do Wolsztyna trafia Pm36-2 |
16 września 2000
|
Z inwentarza skreślono 6
parowozów: Ol49-81, TKt48-148, Ty43-123, Ty2-406, Ty51-223 oraz Ty42-148. |
7 lipca 2002
|
Pierwszy próbny obrót parowozu
Pm36-2 na poszerzonej obrotnicy (20,5 m) |
2003
|
Spółka PKP Cargo S.A. przejęła
parowozownię |
25 października 2006
|
Podczas targów Tour Salon
nastąpiło uroczyste wręczenie Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej
w Warszawie na Najlepszy Produkt Turystyczny w roku 2006 dla Wolsztyńskiej
Parowozowni. |
2007
|
Parowozownia obchodzi jubileuszowy
setny rok istnienia |
14 marca 2007
|
Odbyło się spotkanie założycielskie
Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni |
14 kwietnia 2007
|
Po podróży statkiem morskim,
a następnie już po torach, dotarł do Wolsztyna angielski parowóz 5521. |
28
kwietnia 2007
|
Punkt kulminacyjny obchodów
100-lecia Parowozowni - Parada Parowozów z parowozami Ok1-359, Ok22-31,
Tr5-65, Pm36-2, Pt47-112, Ol49-7, Ol49-23, Ol49-111, gościnnie z Chabówki
(Ty2-953, Tr12-25, OKz32-2), Wrocławia (TKt48-18), oraz z zagranicy
z: Anglii (5521), Węgier (MAV 109.109), Czech (475.111
i 423.0145) i Niemiec (18 201). |
12 grudnia 2008
|
Koniec planowej trakcji
parowej na linii do Leszna. Ostatnią planową parę pociągów z parowozem
na linii do Leszna prowadziła Pt47-112.
(79322 / 79327 Wolsztyn
5:56 - Leszno 7:10 / 15:43 - Wolsztyn 16:44) |
4 czerwca 2009
|
Ostatni parowóz, jaki został
poddany naprawie okresowej w zamkniętych już warsztatach w Gnieźnie, Ol49-7,
dotarł do Wolsztyna o godzinie 18:17. Parowóz przyprowadzili maszyniści
Andrzej Pańczak i Ireneusz Tomiak. |
14 marzec 2011
|
W związku z remontem linii
357 na odcinku Stęszew - Luboń parowóz wraca na linię Zbąszynek
- Wolsztyn - Leszno. |
31
marzec 2011
|
Naczelnik Parowozowni Witold
Wojtkowiak odchodzi na emeryturę. |
1 kwiecień 2011
|
Mariusz
Kokornaczyk zostaje Naczelnikiem Parowozowni. |
3.07. - 11.12. 2011
|
W kierunku Poznania nie
jeżdżą żadne pociągi z Wolsztyna. Remont linii 357 na odcinku Grodzisk
- Stęszew. Wprowadzono komunikację zastępczą. |
9 grudnia 2011
|
Ostatni
planowy pociąg z Leszna z parowozem Ol49-59 prowadzili Stanisław Szczeciński
i Andrzej Pańczak. Leszno 15:45 - Wolsztyn 16:50. |
8 grudnia 2012
|
Ostatni
raz w weekend parowóz Ol49-69
prowadzi
pociąg planowy na trasie Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn 77325/77324
Wolsztyn 5:26 - Poznań 7:13 / 9:15 - Wolsztyn 11:07 oraz 77331/77330
Wolsztyn 13:00 - Poznań 14:54/17:20 - Wolsztyn 19:06. Niestety od 9.12.20112
zaczyna obowiązywać nowy rozkład jazdy, zgodnie
z którym parowozy jeżdżą tylko pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do
piątku. |
12 grudnia 2013
|
Ostatni dzień z parowozem
na linii do Poznania. Jednak już w czwartek, a nie piątek jak wynikało
by z rozkładu jazdy. Z powodu uszkodzenia osi parowóz musiano odstawić
już w czwartek, a w piątek do Poznania pojechała lokomotywa spalinowa.
Ostatni pociąg z Poznania z parowozem Ol49-59 prowadzili Ireneusz Tomiak
i Andrzej Macur.
77325/77324 Wolsztyn
5:40 - Poznań 7:33 / 9:06 - Wolsztyn 10:55 oraz 77331/77330
Wolsztyn 13:32 - Poznań 15:30/17:38 - Wolsztyn 19:26 (opóźniony). |
15 grudnia 2013
|
Niedziela. Nowy rozkład
jazdy. Parowozy nie jeżdżą już do Poznania, lecz ponownie do Leszna. W
ruchu planowym była Ol49-69, która prowadziła dwie pary pociągów 77420/77451
Wolsztyn 6:07 - Leszno 7:26 / 9:46 - Wolsztyn 10:59 oraz Wolsztyn 13:16
- Leszno 14:36 / 16:42 - Wolsztyn 17:55. W nowym rozkładzie założono
prędkość pociągów prowadzonych przez parowóz na 50km/h. |
31
marca 2014
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Wielkopolskiego wstrzymuje ruch parowozów. O godzinie13:16 odjechał ostatni
planowy pociąg do Leszna. Pociąg prowadzili maszyniści Ireneusz Tomiak
i Stanisław Szczeciński. |
29
czerwca 2016
|
W środę 29 czerwca Prezes
Zarządu PKP CARGO Maciej Libiszewski oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Marek Woźniak, Wicemarszałek Wojciech Jankowiak, Starosta Wolsztyński Janusz
Frąckowiak oraz Burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis podpisali umowę o utworzeniu
instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn. |