|
|
Miejsce nagrania filmu | Data/Godzina | Czas nagrania/kB |
Pt47-112, Widzimi Nowy | 12.03.2005, godzina 16:22 | 32sek, wmv, 950KB |
Pt47-112, Wjazd na obrotnicę | 12.03.2005, godzina 16:45 | 40sek, wmv, 1,1MB |
Pt47-112, Na obrotnicy | 12.03.2005, godzina 16:45 | 50sek, wmv, 1,47MB |
Pt47-112, Wyjazd z Solca Nowego | 13.03.2005, godzina 16:14 | 30sek, wmv, 912KB |
Pt47-112, Wyjazd z Nowejwsi Moch | 10.04.2005, godzina 16:10 | 60sek, wmv 1,7MB |
Pt47-112, Stacja Wolsztyn | 15.04.2005, godzina 16:32 | 47sek wmv 1,39MB |
Jest to parowóz przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Cztery osie napędowe i 2000KM pozwalają osiagnać prędkość do 110km/h. Posiada on automatyczny podajnik węgla i mieszczący 27 m3 filmwody tender. Ogółem zbudoano 180 sztuk parowozów tej serii. Pt47-65 ma numer fabryczny 2065 i został zbudowany w Chrzanowie w 1949 roku. Do służby trafił 5. sierpnia 1949 roku, a od 15. sierpnia stacjonował w MD Ostrów. Parowóz posiadał w 1949 roku kocioł zbudowany w Sosnowcu o numerze 12625. Pierwsza naprawa średnia została wykonana 30.06.1950 roku w Ostrowie po przejechaniu 96377 kilometrów. Od 30.10.1969 posiada on kocioł o numerze fabrycznym 12440 zbudowany również w Sosnowcu. Od 9 września 1990 roku znajduje się w Wolsztynie i jest wykorzystwany do prowadzenia planowych pociągów osobowych. Z uwagi na swą pierwotną długość (23m) parowóz ten był niestety za duży dla naszej obrotnicy (20m) i czasami jeździł tenderem do przodu. Tak było do kwietnia 2009, kiedy po naprawie w Gnieźnie parowóz ten wrócił do Wolsztyna z "krótkim", starym tenderm od parowozu Ol49-59, dzięki czemu można go teraz obracać na obrotnicy w Wolsztynie. Od grudnia 2004 do września 2009 roku ze wezględu na zły stan techniczny mostu w 109,548 kilometrze linii Sulechów - Luboń i zbyt duży nacisk na jeden metr bieżący toru parowozy Pt47 nie mogły jeździć do Poznania. Po wymianie mostu na nowy, 26 września 2009 o godzinie 13:31 Pt47-65 wyjechała pierwszy raz po prawie pięciu latach przerwy do stolicy Wielkopolski. Parowóz prowadzili Stanisław Szczeciński i Marek Rybarczyk. |
RewizjeOd
19. października 2001 po przedłużonym już terminie przeglądu "petucha"
była w Gnieznie do 15 lipca 2003 roku, kiedy to wróciła do Wolsztyna po
naprawie głównej! Następna naprawa główna przewidziana była na 10 lipca
2009 roku. Niestety 10 lipca 2005 roku minął termin rewizji zewnętrznej.
Parowóz ten najpierw odstawiono do Leszna, gdzie oczekiwał na naprawę w
Gnieźnie, jednak 15 listopada został ściągnięty z powrotem do Wolsztyna,
ponieważ skreślono go z listy napraw na rok 2006. Pt47-65 trafiła w końcu
do Gniezna, gdzie została poddana rewizji zewnętrznej. Wróciła do Wolsztyna
30 kwietnia 2009 roku.
Kolejna naprawa główna została zakończona w kwietniu 2016 roku. Parowóz wrócił do Wolsztyna w piątek 29 kwietnia 2016 przed 23. Paradą Parowozów w nowym zielono-oliwkowym malowaniu. |
Od 30 czerwca 2001 w Wolsztynie znajduje sie jeszcze jeden parowóz tej serii, a mianowicie Pt47-106 z Choszczna. Parowóz ten stacjonował przedtem w Poznaniu (od 18.03.1949), Szczecinie (od 1964), Białogardzie (od 1972), Szczecinku (od 1976), ponownie w Białogardzie (1979) i Szczecinku (1980), oraz w Kostrzynie (1987). Z inwentarza PKP został skreślony w 25.07.1988. Następnie trafił do Choszczna, skąd po rozwiązaniu tamtejszego skansenu przywieziono go do Wolsztyna. Niestety jest on niesprawny i nie będzie już nigdy jeździł. W roku 2008 z pieniędzy zebranych przez Fundację Era Parowozów podczas Parady Parowozów 2007 parowóz ten został odmalowany i ustawiony przy nastawni WL. Zobacz zdjęcia z etapów renowacji Pt47-106. |
Dane techniczne |
Rysunek techniczny 46 kB wmf |
Układ osi |
|
Ilość osi wiązanych |
|
Ilość osi toczonych przednich |
|
Ilość osi toczonych tylnych |
|
Nacisk osi w stanie roboczym |
|
Długość parowozu z tendrem |
|
Waga parowozu próżnego |
|
Masa w stanie roboczym |
|
Masa w stanie próżnym z tendrem |
|
Moc |
|
Siła pociągowa |
|
Prędkość maksymalna |
|
Średnica kół napędnych |
|
Średnica kół tocznych przednich |
|
Średnica kół tocznych tylnych |
|
Odstęp między osiami skrajnymi |
|
Ciśnienie w kotle |
|
Powierzchnia rusztu |
|
Długość ruszta |
|
Szerokość ruszta |
|
Długość paleniska |
|
Szerokość paleniska |
|
Wysokość paleniska |
|
Powierzchnia paleniska |
|
Płomieniówki |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Płomienice |
|
Średnica wewnętrzna |
|
Średnica zewnętrzna |
|
Długość między ścianami sitowymi |
|
Powierzchnia ogrzewalna |
|
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza |
|
Średnica cylindra |
|
Skok tłoka |
|
Tender 27D48 |
|
Ilość osi |
|
Nacisk osi |
|
Średnica kół |
|
Zapas wody |
|
Zapas węgla |
|
Masa w stanie służbowym |
|
|