Parowóz TKi3-87
JPG 95 kB
JPG 64 kB JPG 64 kB
Niestety w chwili obecnej nie ma tego parowozu w Wolsztynie. Parowozy TKi3 są jednak bardzo związane z wolsztyńską parowozownią, bowiem stacjonowały tu na początku XX wieku. TKi3-87 był do niedawna najstarszym parowozem w wolsztynskiej parowozowni. Został zbudowany w Królewcu w 1908 roku na zamówienie kolei pruskich. Ogółem zbudowano 2060 takich parowozów, a po 1918 roku do PKP trafiło 320 egzemplarzy. W KPEV parowóz ten był oznaczony jako "7247 Posen", natomiast w DRG nosił numer 91 1041. Po wojnie trafił do Poznania, a od 1964 pracował jako parowóz zakładowy w Luboniu pod Poznaniem. Obecnie należy on do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.  Odremontowany w 1995 roku w Gnieźnie trafił do Wolsztyna i był wykorzystywany do prowadzenia pociagów okolicznościowych.
W piątek rano 29. czerwca 2001 roku parowóz TKi3-87 pojechał do Gniezna celem dokonania rewizji, jednak niestety do dziś rewizja parowozu nie została przeprowadzona, a parowóz w roku 2010 trafił do Jarocina.
 
Dane techniczne
rysunek techniczny 41kB jpg
rysunek techniczny 35kB wmf
Układ osi
1-3-0 / 1C
Ilość osi wiązanych
3
Ilość osi toczonych przednich
1
Nacisk osi w stanie roboczym 
zestaw I, II, III, IV
14,9 / 14,9 / 15,6 / 14,5t
Długość z tendrem ze zderzakiem 
10700 mm
Masa parowozu próżnego
46,78t
Masa w stanie roboczym
59t
Moc
460 kW
Siła pociągowa
8900kG
Prędkość maksymalna
65km/h
Średnica kół napędnych
1350mm
Średnica kół tocznych przednich
1000mm
Ciśnienie w kotle
1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu
1,53m2
Długość ruszta
1,55m
Szerokość ruszta
0,99m
Powierzchnia paleniska
7,70m2
Płomieniówki
209
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
44,5mm/2,5mm
Długość między ścianami sitowymi
3700mm
Powierzchnia ogrzewalna 
96,60m2
Płomienice
-
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
-
Powierzchnia ogrzewalna
-
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
104,3m2
Średnica cylindra
450mm
Skok tłoka
630mm
Zapas wody
7m3
Zapas węgla
2t
.
| Ok22 | Ol49 | Pm36 | Pt47 | Ok1 | TKt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 | Tr5-65 |
Copyright (c) by Wojtek Lis