Jest
to parowóz niemiekiej konstrukcji BR42. Po wojnie zachowały się tylko 3
takie parowozy. Z pozostawionych przez Niemców części zbudowano w zakładach
w Poznaniu i Chrzanowie 126 sztuk parowozów oznaczonych już jako Ty43.
Tak więc 3 niemieckie parowozy otrzymały oznaczenia Ty43-126, 127 i 129.
Ty3-2 otrzymał wtedy numer Ty43-126. Dopiero kiedy to 06. marca 1990 roku
przybył do Wolsztyna otrzymał swe pierwotne oznaczenie Ty3-2. Parowóz ten
został zbudowany w 1944 roku w fabryce Schichau i otrzymał numer fabryczny
4448. W służbie DR nosił oznaczenie 42 1427. Po wojnie stacjonował w Bydgoszczy,
Pile, Poznaniu, Sędziszowie i Gnieźnie.
Od
8 lipca 1999 do 26. stycznia 2000 parowóz ten poddano naprawie w Gnieźnie.
Termin rewizji zewnętrznej z 20 stycznia 2002 roku przedłużono do 27. września
2002 roku, a następnie jeszcze raz do 31 października 2002. Parowóz
pracował w Wolsztynie do 11 października 2002 roku. Ostatni raz na manewrach
był 4 maja 2002 roku w dniu, kiedy odbywała się w Wolsztynie parada parowóz.
W swą pożegnalną podróż wyjechał w piątek 11 października 2002 roku ze
specjalnym pociągiem towarowym do Konotopu. W sobotę 26 października 2002
parowóz Ty3-2 odstawiono na bocznicę, gdzie stoją inne nieczynne już parowozy.
Jednak 8 grudnia 2002 roku Ty3-2 pojechał do Gniezna razem z Ok22-31, gdzie
ma zostać poddany naprawie głównej! Ok22-31 wróciła do Wolsztyna i nadal
jeździ, Ty3-2 niestety nie.
Parowóz
Ty43-123 zbudowano w Fabryce Lokomotyw w Poznaniu. Numer fabryczny to 1354.
Posiada tender 32D47 o numerze kolejowym 508 (numer zmieniono w 1972 roku
na 46) i numerze fabrycznym 3288. Parowóz posiada kocioł zbudowany w Poznaniu
w 1949 roku o nadprężności pary 16 atmosfer, o numerze fabrycznym 3167
i numerze kolejowym 5480. Dnia 28. lipca 1949 roku kocioł poddano próbie
wodnej pod ciśnieniem 21 atmosfer.
Ty43-123
rozpoczął służbę 25.08.1949 w Zbąszynku, następnie trafił do Zielonej Góry,
Chełmna i Gniezna. (25.08.1949 MD Zbąszynek, 08.05.1951 MD Gniezno, 29.05.1951
MD Zbąszynek, 01.1952 MD Zielona Góra, 05.1955 MD Zbąszynek, 01.1956 MD
Głogów, 16.03.1956 MD Leszno, 07.1959 MD Zbąszynek, 10.1959 MD Zbąszynek,
20.08.1960 MD Chełm, 10.1961 MD Sędziszów, 07.1969 MD Bytom, 08.1969 MD
Żagań, 18.10.1969 MD Chełm, 09.1971 MD Chełm, 01.01.1980 MD Chełm, 31.05.1980
MD Sędziszów, 31.01.1983 MD Sędziszów (z MD Chełm), 06.05.1984 MD Gniezno.
Od 1. sierpnia 1989 jest w Wolsztynie. Ostatnią naprawę główną miał 13.03.1997
roku w MT Gniezno, po przejechaniu 15.762 kilometrów od poprzedniej naprawy.
Ostatni raz pod parą był podczas Parady Parowozów 1 maja 1999 roku.
1.października 2000 roku został skreślony z inwentarza. Niestety obecnie
jest niesprawny i nie będzie już naprawiany. Dzięki funduszom zebranym
przez Fundację Era Parowozów parowóz Ty43-123 został odmalowany w kwietniu
2009 roku.
Obecnie w Wolsztynie znajduje
się jeszcze jeden parowóz tej serii, a mianowicie Ty43-92. Przyjechał on
do Wolsztyna z Choszczna. Niestety jest on niesprawny technicznie. Został
odnowiony (odmalowany) w 2004 roku przez wolsztyńską firmę pana Rozynka. |